آمار فروش خودرو در امارات متحده عربی
فروش خودروهای صفرکیلومتر جدید در امارات متحده عربی در نه ماههی اول سال 2021 به میزان 27.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. تویوتا و نیسان، دو برند پیشرو در این بازار، با رشد 19.5 و 12.1 درصدی، با وجود رشد کمتر از میانگین بازار، همچنان سهم عمدهای از فروش را دارند. این دو برند مجموعاً بیش از 51 درصد از بازار خودروی امارات را در اختیار دارند.
میتسوبیشی و کیا در جایگاه سوم و چهارم فروش قرار دارند. سوزوکی با رشد بیسابقه 190 درصدی در این دوره، بهترین عملکرد را در بین بیست برند برتر داشته و رتبه پنجم را کسب کرده است. نکته جالب توجه دیگر در رتبهبندی فروش خودرو در امارات متحده عربی، جایگاه شرکت چینی چانگان است که با قرار گرفتن در رتبه 21، بالاتر از برندهایی مانند ولوو و فیات قرار گرفته است.
بررسی بازار خودروی امارات در سال 2019
بازار خودروی امارات در سال 2019 همچنان در حالت رکود باقی ماند و هنوز نتوانسته به رکورد فروشی که در سال 2015 ثبت شد، برسد. فروش خودروهای سبک در یازده ماه نخست سال 2019 به 218,506 دستگاه رسید که نسبت به سال پیش از آن، 3.3 درصد کاهش را نشان میدهد. در این بازار لوکس خاورمیانه، بامو توانست از مرسدسبنز، رقیب دیرینهاش، پیشی گرفته و جایگاه چهارم در فروش را به دست آورد.
در نیمه دوم سال 2019، رشد اقتصادی امارات متحده عربی به دلیل کاهش تولید نفت اندکی متوقف شد. به نظر میرسد که سیاستهای دولتی این کشور برای رسیدن به اقتصادی مستقل از نفت در این دوره بیش از گذشته تأثیرگذار بوده است. این سیاستها که از سال 2010 مطرح شدهاند، شامل مشوقهایی مانند اعطای مالکیت کامل به خریداران خارجی در برخی مناطق است، اما به نظر میرسد این انگیزهها نیاز به افزایش دارند.
امارات برای جدا کردن اقتصاد خود از مسائل خاورمیانه و اتکا به نفت، برنامهریزی گستردهای برای جذب بیشتر گردشگر در سال 2020 دارد. با این حال، تأثیر تغییرات سیاستهای اوپک و قیمت نفت بر اقتصاد کشور غیرقابل انکار است.
پس از بحران مالی سال 2008، بازار خودروی امارات بین سالهای 2010 تا 2015 رشد چشمگیری را تجربه کرد و آمار فروش از 213,072 دستگاه در سال 2010 به 408,154 دستگاه در سال 2015 رسید. اما از نیمه دوم سال 2015 این روند صعودی متوقف شد و اثرات کاهش قیمت نفت نمایان گشت.
در سالهای 2016 و 2018 کاهش فروش واضح بود، هرچند که حمایت دولت توانست مجدداً رونق را به این بازار بازگرداند. در سال 2019، در حالیکه بازار خودروی کشورهای منطقه مانند عربستان با رشد فروش 20 درصدی رو به جلو حرکت میکرد، فروش بازار خودروهای امارات نسبت به سال قبل 3.3 درصد کاهش یافت.
در بازار خودروی امارات، مشابه سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، تویوتا جایگاه برتری دارد. با این حال، ورود رقبا باعث کاهش سهم این شرکت شده است. پس از اینکه در سال 2015 تویوتا توانست 35.1 درصد از بازار را تصاحب کند، این سهم در سال 2018 به 26.1 درصد کاهش یافت و پیشبینی میشود در سال 2019 نیز کمتر شود. نیسان در امارات نسبت به کشورهای دیگر منطقه وضعیت بهتری دارد.
این برند در سال 2018 موفق به کسب 21 درصد از سهم بازار شد. اما در سال 2019، به دلیل کوچکتر شدن کل بازار، سهم آن به 17 درصد کاهش یافت. در رتبهبندی برندها، میتسوبیشی، شرکت ژاپنی باسابقه، در جایگاه سوم قرار دارد و پس از آن بامو، خودروساز مشهور آلمانی، در جایگاه چهارم دیده میشود. بامو جایگاهی جلوتر از رقیب دیرینه خود، مرسدس بنز، کسب کرده است.
Pos | Brand | Jan-Sep 21 | % |
1 | Toyota | 45,314 | 32.2% |
2 | Nissan | 26,622 | 18.9% |
3 | Mitsubishi | 15,612 | 11.1% |
4 | Kia | 5,556 | 3.9% |
5 | Suzuki | 4,574 | 3.3% |
6 | Lexus | 4,519 | 3.2% |
7 | Hyundai | 4,123 | 2.9% |
8 | Chevrolet | 3,517 | 2.5% |
9 | Ford | 2,975 | 2.1% |
10 | GMC | 2,825 | 2.0% |